Aktionsforskning och skolutveckling
Kursen behandlar aktionsforskning i pedagogisk verksamhet och vänder sig till alla professioner inom alla skolformer, till exempel lärare, förskollärare, skolledare, specialpedagoger och förstelärare i förskola, grundskola och vuxenutbildning. Fokus i förändringsarbetet är den egna praktiken. Kursen syftar till att deltagarna utvecklar kunskaper om och erfarenheter av hur man skapar, handleder, förankrar, dokumenterar och följer upp skolutveckling. I förändringsarbetet är flera verktyg möjliga att använda, bl.a. dagboksskrivande, observation, intervju och videoinspelning. Forskningsfältet skolutveckling behandlas genom att aktionsforskning som skolutvecklingsmodell relateras till andra skolutvecklingsmodeller i Sverige. Övergripande berörs skolutveckling genom historisk tillbakablick och viss internationell utblick och mer specifikt studeras professionellt lärande genom erfarenhetslärande och kollegialt lärande.
Det finns möjlighet att läsa kursen delvis på distans via inspelade föreläsningar, digitala seminarier och handledning via Göteborgs universitets digitala lärplattform. Två till tre tillfällen under terminen förväntas du delta på plats i Göteborg och i övrigt kan du följa utbildningen var du än är, med hjälp av din dator.
Kursen ges även som inledande obligatorisk kurs inom Nordiskt masterprogram i pedagogik med inriktning mot aktionsforskning och som valbar kurs inom Masterprogram i utbildningsledarskap.
Kommande starter
Förkunskaper
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Öppenheten är ett signum som genomsyrar verksamheten. Universitetet tar plats i debatten...