Förskollärarprogrammet, för studenter med yrkeserf inom förskola/förskoleklass
Vill du ha ett meningsfullt och självständigt yrke, där roliga upptåg och upptäckter i barns världar är en del av arbetet? Som förskollärare bidrar du till barns uppväxt och att lägga grunden för framtida generationer.
Den här inriktningen är en ortsoberoende distansutbildning och vänder sig specifikt till dig som redan har yrkeserfarenhet från förskolan - som t ex barnskötare eller obehörig förskollärare i förskola eller förskoleklass.
Inriktningen går helt på distans på fem år med en studietakt på 50 procent. Men du som önskar kommer efter att du blivit antagen att kunna ansöka om att läsa två kurser parallellt och därmed ha en studietakt på 100 procent och bli klar med din utbildning på 2,5 år.
För att varje student ska erbjudas egna praktiska erfarenheter av till exempel estetiska uttrycksformer inom inriktningen organiseras viss campusförlagd undervisning. Dessa fysiska träffar på universitetet är förlagda till olika veckodagar de olika terminerna. Inriktningen är samtidigt ortsoberoende och möjligt att läsa helt på distans för dig som önskar det.
På inriktningen används olika former av digital kommunikation mellan lärare och student, samt mellan studenter. Därför krävs tillgång till dator med internetuppkoppling samt webkamera och mikrofon/högtalare. Utbildningen är förkortad med 60 hp i jämförelse med det ordinarie förskollärarprogrammet. Din tidigare yrkeserfarenhet gör att du får tillgodoräkna dig högskolepoäng.
Du som inte arbetar på förskola/förskoleklass under dina studier får själv ordna tillgång till en förskola/förskoleklass där du kan genomföra utbildningens verksamhetsanknutna uppgifter samt examensarbete.
Kommande starter
Förkunskaper
Examen & Intyg
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Öppenheten är ett signum som genomsyrar verksamheten. Universitetet tar plats i debatten...