Koncept-driven interaktionsdesign
Efter fullgjord kurs ska studenten ha en tydlig uppfattning om några konceptuella och estetiska ideal och hur man designar och motiverar enligt dem. Att formge interaktiva system handlar ofta, men inte alltid, om att designa effektiva system på ett användarcentrerat sätt. I den här kursen utforskar vi teorier och alternativa förhållningssätt till interaktionsdesign som ett komplement till användarcentrerad design. Förutom att sikta på effektivitet kan vi också designa för upplevelser som är lekfulla, tar hela kroppen i anspråk, får användaren att haja till och tänka efter, eller som väcker vissa känslor hos användaren (som skräck, förtjusning eller välbehag) med stöd av designens konceptuella inramning. I den här kursen undersöker vi olika design teorier inom interaktionsdesign, samt diskutera och övar hur man designar med dem genom analys och utveckling av designkoncept.Kursen går bland annat igenom följande:- Vad konceptdriven design innebär och hur vi kan designa med ett koncept som huvudmotivator.- Alternativa teorier och metoder inom interaktionsdesign och hur de relaterar till och kompletterar mer vanliga förhållningssätt.- Analys av koncepten bakom interaktiva system av artefakter.
Kommande starter
1 tillgängligt startdatum
Förkunskaper
Göteborgs universitet
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Öppenheten är ett signum som genomsyrar verksamheten. Universitetet tar plats i debatten...
Highlights