Pedagogikens grunder
Pedagogiska processer pågår ständigt i samhället, i skola, vardagsliv och arbetsliv. Vad innebär det att lära sig något? Hur ser den pedagogiska processen ut? Vad leder utbildning till och hur påverkar utbildning samhällets utveckling och förändring? Vilken roll spelar makt, politisk styrning och olika intressen för den pedagogiska processen på strukturell och individuell nivå?
I kursen pedagogikens grunder behandlas den här typen av frågor. Kursen ger en orientering i pedagogisk forskning och teori och belyser hur perspektiv från pedagogiken kan användas för att förstå relationer mellan samhälle, system, institution och individ. Genom kopplingar till vardagliga exempel och genom att introducera och problematisera för disciplinen särskilt centrala begrepp såsom kunskap och lärande liksom klass, kön och etnicitet, erbjuder kursen analytiska verktyg som kan klargöra hur pedagogiska processer blir avgörande för såväl stabilisering och omvandling av samhälleliga strukturer. Kursen utgör en bas för ämnet pedagogik och ger kunskap om vad pedagogik inbegriper och omfattar. Innehållet behandlas både från nutida och historiskt perspektiv.
Kursen delas in i två centrala teman (delkurser), där det första behandlar frågor om individ, lärande och kunskapsprocess (Undervisning, fostran och lärande) och den andra behandlar frågor om relationen utbildning, individ och samhälle (Utbildning och samhälle).
Kursen ger en grund för fortsatta studier till examen i pedagogik och för examen i pedagogik och didaktik.
Kommande starter
Förkunskaper
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Öppenheten är ett signum som genomsyrar verksamheten. Universitetet tar plats i debatten...