Socialpedagogik och social mobilisering
Övergripande tema för denna kurs är förståelsen av hur exkluderings- och marginaliseringsprocesser i samhället utmanar den sociala sammanhållningen och hur detta påverkar förutsättningarna för ett social hållbart samhälle. Det socialpedagogiska och mobiliserande sociala arbetet syftar till att motverka processer av detta slag, och istället främja social inkludering och integration.
Teoretiska och begreppsmässiga perspektiv med nära anknytning till den socialpedagogiska och socialt mobiliserande traditionerna, och som tas upp på kursen, är till exempel samhällsarbete, normkritisk pedagogik, sociala rörelser, empowerment, delaktighet, prevention, promotion, dialogpedagogik och miljöterapi. Andra centrala begrepp är intersektionalitet, motstånd, diskriminering, identitet och makt kopplat till bland annat kön, ålder, klass och etnicitet.
Ett minst lika viktigt fokus under kursen är att belysa hur ett praktiskt socialpedagogiskt och mobiliserande socialt arbete kan gå till både innanför och utanför myndighetssfären. Under gästföreläsningar, workshops och studiebesök ges exempel på olika typer av verksamheter och arbetsmetoder, så som socialpedagogiskt, förebyggande och uppsökande socialt arbete, socialt arbete i projektform, arbete med självhjälpsgrupper, medskapande metoder med mera.
Mobiliseringsarbete och socialpedagogiskt förhållningssätt är centralt också i hur det sociala arbetet definieras i internationella överenskommelser. För att förtydliga denna koppling innehåller kursen även delar som fokuserar socialt mobiliseringsarbete ur ett globalt perspektiv.
De teorier och metoder som behandlas på kursen är användbara inom alla former av socialt arbete, men eftersom det finns en betoning på förändringsarbete knyter den särskilt väl an till olika former av samhällsarbete, socialpedagogiskt arbete, projektarbete i olika former samt uppsökande, förebyggande och främjande socialt arbete.
Kursen är strukturerad runt ett antal teman. Vissa större teman behandlas återkommande under kursen, medan andra tas upp under en mer sammanhängande tidsperiod.
Basen för flertalet teman utgörs av föreläsningar och kurslitteratur. I övrigt är de strukturerade på delvis olika sätt. I några ingår till exempel gästföreläsningar och workshops, och i vissa seminarier. Avsikten med seminarierna/workshops (examinerande moment) är att du som student, tillsammans med övriga studenter och seminarieledare, skall få möjlighet att reflektera över de teorier, begrepp och metoder som behandlas i litteraturen och på kursen i övrigt. På kursen genomförs också ett projektarbete i grupp utifrån ett tema som studenterna själva väljer. Kursen avslutas med en skriftlig individuell hemtentamen.
Kommande starter
Förkunskaper
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Öppenheten är ett signum som genomsyrar verksamheten. Universitetet tar plats i debatten...