Att vägleda kollegor och lärarstudenter för professionsutveckling
Övergripande mål är att den studerande utvecklar sin förmåga att leda professionsutvecklande insatser grundat i praktiknära förskole- och skolfrågor.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- synliggöra och kritiskt förhålla sig till begreppen vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till den egna förskole- eller skolverksamheten samt till professionsutvecklande insatser,
- redogöra för och kritiskt förhålla sig till teorier om lärarprofession, yrkesetik och ämnesdidaktik, samt kunna relatera dessa till professionsutvecklande insatser med kollegor,
- identifiera och kritiskt granska frågor om handledning, mentorskap och andra kollegiala roller för vägledning, samt visa förmåga att relatera dessa till professionsutvecklande insatser,
- identifiera ett problemområde i den egna verksamheten, samt utifrån forskning och beprövad erfarenhet utarbeta en handlingsplan för professionsutvecklande insatser inom det identifierade området.
Kommande starter
1 tillgängligt startdatum
Förkunskaper
- Lärarexamen samt kursen Vetenskap och beprövad erfarenhet i undervisning och handledning 7,5 hp
Gör en intresseanmälan
Välkommen till Högskolan Dalarna
Högskolan Dalarna har 14 000 studenter och 820 anställda. Ungefär 11 000 studenter vid lärosätet studerar nätbaserat på distans. Högskolan Dalarna ligger i framkant gällande studier på distans och nätbaserad undervisning. Högskolan Dalarna har ett brett utbildningsutbud både på grundnivå och...
Highlights