Internationell handel och marknadsföring
Kursen behandlar de faktorer som driver ett företag eller en organisation att etablera någon form av aktivitet – export, import, förädling – på utländska marknader. Dessa faktorers inverkan på företags och organisationers strategier för att etablera verksamheten kommer att diskuteras och analyseras relaterat till drivkrafter och andra påverkansfaktorer. För att få en förståelse för hur internationaliseringen påverkar företagen/organisationerna kommer vi inom kursen även att behandla hur det multinationella företaget kan organiseras. En ytterligare faktor som kommer att behandlas under kursen är hur marknaderna ser ut och fungerar. I en globaliserad värld där systemändringar på hemmamarknaden och i andra länder i hög grad påverkar företag/organisationer är det viktigt att även behandla hur en marknad i förändring påverkar det internationella företaget/organisationen. Relaterat till detta är även vilken typ av produkter som säljs där olika produkter med olika karaktäristiska påverkar såväl strategier för marknadsföring, interaktioner som investeringar. Etiska frågor som rör internationell verksamhet kommer också att belysas under kursen.
Kommande starter
Förkunskaper
- 90 hp på grundnivå 1 varav kurserna Ekonomistyrning och Redovisning 15 hp, Organisation och Marknadsföring 15 hp samt Marknadsföring B 7,5 hp
Gör en intresseanmälan
Välkommen till Högskolan Dalarna
Högskolan Dalarna har 14 000 studenter och 820 anställda. Ungefär 11 000 studenter vid lärosätet studerar nätbaserat på distans. Högskolan Dalarna ligger i framkant gällande studier på distans och nätbaserad undervisning. Högskolan Dalarna har ett brett utbildningsutbud både på grundnivå och...