Magisterprogram i pedagogiskt arbete
Magisterprogrammet i pedagogiskt arbete riktar sig till lärare, förskollärare och skolledare som vill utvecklas genom fortsatta akademiska studier.
På verksamhetsfältet behövs lärare som kan leda och utveckla det pedagogiska arbetet. Detta är ett arbete som kräver fördjupade kunskaper om praktikens förutsättningar för att bidra till utveckling och lärande.
Programmet är orienterat mot utbildningsvetenskapliga perspektiv på aktuella pedagogiska praktiker, som syftar till att stärka den professionella yrkesrollen och samtidigt förbereda för en forskarutbildning.
Utbildningens innehåll
Programmet har en utbildningsfilosofisk kärna som möter en praktik nära förståelse där begrepp som vetenskap och beprövad erfarenhet är betydelsebärande.
I utbildningsprogrammet erbjuds redskap för att kritiskt och självständigt reflektera kring förskolan och skolan som pedagogiska praktiker. Redskap för detta återfinns inom utbildningsvetenskaplig forskning och utbildningsfilosofi. De teoretiska utgångspunkterna görs relevanta genom att frågor kontinuerligt ställs i relation till aktuella pedagogiska praktiker. Programmet erbjuder på så sätt en progression i det att teoretiska redskap successivt bidrar till nya sätt att förstå och problematisera pedagogiska praktiker och dess syften.
Programmet är en nätbaserad utbildning som vänder sig till dig som vill studera nätbaserat via internet. Det gör det möjligt för dig att ta del av föreläsningar på webben och med ljud, bild och text delta i digitala videokonferenser via din dator oavsett var i landet du bor.
Förkunskaper
Examen & Intyg
Magisterexamen
Gör en intresseanmälan
Välkommen till Högskolan Dalarna
Högskolan Dalarna har 14 000 studenter och 820 anställda. Ungefär 11 000 studenter vid lärosätet studerar nätbaserat på distans. Högskolan Dalarna ligger i framkant gällande studier på distans och nätbaserad undervisning. Högskolan Dalarna har ett brett utbildningsutbud både på grundnivå och...