Mode: kultur, konsumtion och kommunikation
Mode är en av de yttersta symbolen för den moderna konsumtionskulturen. Istället för att använda kläder tills de är utslitna ersätts de av nya helt enkelt för att de blivit omoderna och inte längre passar in i rådande trender. Syftet med kursen är att beskriva hur mode formar konsumenter, både som individer och på gruppnivå, men också visa hur modesystemet driver på överkonsumtion av kläder. Konsumtion av kläder är starkt sammanlänkat med hur mode kommuniceras, genom reklam och sociala medier, och därför läggs stor vikt vid relationen mellan kläder, kropp, identitet och kultur, samt vilken roll kommunikation spelar i identitetsskapande processer.
Kommande starter
1 tillgängligt startdatum
Förkunskaper
Högskolan i Borås
Högskolan i Borås är en modern, framåtsträvande högskola centralt beläget i Borås. Endast tio minuter från resecentrum, med goda anknytningar till bland annat Göteborg, passar den även utmärkt för dig som vill pendla. På campus finner du moderna lokaler och...
Highlights