Äventyrlig lek i förskolan
Syftet med kursen är att utveckla en reflekterande pedagogik kring barns lek i förskolan. I kursen utforskar vi hur äventyrlig lek kan möjliggöras genom att leken får vara rörelserik, lustfylld och riskfylld utifrån ett holistiskt perspektiv. I kursen problematiseras leken både i inom- och utomhusmiljöer, samt hur olika lärverktyg kan bidra till ett mervärde i den äventyrliga leken.Kursen utgår från ett holistiskt synsätt på äventyrlig och riskfylld lek i förskolan ur ett nationellt och internationellt perspektiv. I kursen behandlas pedagogens roll och ansvar i relation till hur barns lek kan uttryckas på ett lust- och riskfyllt sätt i förskolan.Vidare behandlas:- vad är lek?- de didaktiska frågorna, vad, hur och varför, kopplat till äventyrlig och riskfylld lek- aktuell forskning och styrdokument inom området- hur pedagogens förhållningsätt kan bidra till barnets handlingsutrymme i den äventyrliga och riskfyllda leken- hur riskfylld lek kan utforskas inomhus och utomhus- olika lärverktyg som skapar ett pedagogiskt mervärdeKursens undervisningsformer utgörs av inspelade föreläsningar, litteraturstudier samt egna observationer i barngrupp. I kursen ingår digitala undervisningstillfällen, varav ett tillfälle är examinerande.
Kommande starter
1 tillgängligt startdatum
Förkunskaper
Karlstads universitet
Karlstad universitet är ett av landets yngsta universitet. Här erbjuds ett flertal utbildningsprogram, både på grund- och avancerad nivå. Karlstads universitet vill bidra till såväl internationell som regional och personlig kunskapsutveckling. Genom öppenhet, nytänkande och mångvetenskap har de etablerat sig...
Highlights