Marknadsföringsteori
Kursen ger en överblick över forskningsfronten i marknadsföringsteori och antar ett holistiskt grepp för att förstå marknadsföring och dess roll i vårt samtida samhälle. Diskussionerna i kursen fokuserar på hur aktuella och centrala teorier, begrepp och modeller inom marknadsföring, till exempel teorier om strategiska orienteringar, marknadsstrategier, varumärkesstrategier och marknadskommunikation, kan tillämpas och integreras i både forskning och praktik relaterat till aktuella och komplexa fenomen, frågeställningar, situationer och samhällsutmaningar. Kursen beskriver och problematiserar bland annat hur samhälleliga utmaningar kopplade till exempelvis digitalisering, affärsetik, hållbar utveckling och mångfald behandlas i samtida marknadsföringsteori och praktik. Diskussionerna förs på en samhällsnivå, en branschnivå, en företagsnivå och en konsumentnivå för att ge en övergripande förståelse för marknadsföring och dess effekter på olika intressenter.Genom hela kursen tränas studenten i att kritiskt granska och använda aktuell vetenskaplig forskning inom marknadsföring. Kursen fokuserar på övningar i det akademiska samtalet samt i akademiskt skrivande.
Kommande starter
1 tillgängligt startdatum
Förkunskaper
Karlstads universitet
Karlstad universitet är ett av landets yngsta universitet. Här erbjuds ett flertal utbildningsprogram, både på grund- och avancerad nivå. Karlstads universitet vill bidra till såväl internationell som regional och personlig kunskapsutveckling. Genom öppenhet, nytänkande och mångvetenskap har de etablerat sig...
Highlights