Reklamens retorik
Vi lever i en värld där reklambudskap från många olika aktörer ständigt slåss om vår uppmärksamhet i ett allt ökande informationsflöde. Reklam är otvivelaktigt en viktig del i samhället och därför behöver vi också verktyg för att kunna beskriva och förstå hur reklamen fungerar i praktiken och hur den kan påverka oss. Kursen utgår från den klassiska retorikens modell för kommunikation och hur retorik används i marknadsföring och reklam, både när det gäller språk i texter och genom bilder eller andra verkansmedel. I kursens första del introduceras retorikens grunder och därefter används grundläggande retoriska verktyg för att beskriva och diskutera reklamtexter i olika sammanhang och situationer. I kursen läggs även vikt vid praktisk argumentation som stöd för att förstå hur reklamen vill övertyga och för att problematisera reklam och marknadsföring ur ett etiskt perspektiv.
Kommande starter
1 tillgängligt startdatum
Förkunskaper
Linnéuniversitetet Facebook
Gör en intresseanmälan
Ett modernt, internationellt universitet i Småland
Linnéuniversitetet är ett modernt, internationellt universitet där allt är möjligt. Linnéuniversitetet finns i Kalmar och Växjö. Universitetet erbjuder över 150 utbildningsprogram och 1 300 fristående kurser inom en rad olika områden. Utbildningar ges både på campus och på distans. Att studera...
Highlights