Företagsekonomi: Att lära med case
Kursen vänder sig till personer med akademisk studievana och relevant
arbetslivserfarenhet. Kursen är särskilt relevant för verksamma inom organisation och
ledning som arbetar med utveckling, analys och åtgärder samt personer verksamma
med rekrytering och kompetensutveckling.
Att använda case i undervisningssammanhang är en beprövad metod för lärande som
använts under lång tid. Successivt har emellertid användningsområdena utvidgats och
numera förkommer case ofta i organisatoriska sammanhang för att presentera och
lösa/diskutera problem samt i situationer kring rekrytering och bemanning.
Vanliga argument för ansatsen är att case stimulerar både utveckling och lärande,
såväl individuellt som på grupp/organisationsnivå. Att arbeta med realistiska data och
problem anses motiverande, och stimulerar till kreativitet för att diskutera situationer i
nutiden eller framtida tänka scenarios. Målbilden är att stärka deltagarens
professionella utveckling genom en ökad kompetens (fler verktyg) kring lärande och
organisatorisk utveckling.
Kursen introducerar ett antal koncept kring case som metodik och aktiviteterna på
kursen avser att konkret utveckla situationer för att designa och använda case.
Centralt i kursen är också att träna tillämpning av case som ansats att diskutera och
dra gemensamma slutsatser avseende förändring och utveckling i en organisatorisk
kontext.
Kommande starter
Förkunskaper
Lunds universitet
Lunds universitet har sin naturliga plats bland Europas främsta lärosäten. Som Skandinaviens största enhet för högre utbildning och forskning bedriver universitetet idag verksamhet inom ett brett spektrum av ämnen. På Lunds universitet arbetar cirka 6 800 personer – lärare, forskare, administrativ...