Statistik: Statistiska metoder för marketing science
Arbetar du med marknadsföring? Känner du att du behöver lära dig mer om marknadsundersökningar? Vill du fördjupa dina kunskaper om statistiska metoder? Då är det här kursen för dig!
Den här kursen är tänkt för dig som är yrkesverksam inom marknadsföring och vill lära dig mer om statistiska metoder inom marknadsundersökningar. Den kan också läsas som ett komplement till magisterprogrammet i marknadsföring. Kursen fokuserar därför på praktisk tillämpning av ett antal olika statistiska metoder som är användbara inom marketing science. Undervisningen är även förlagd till sen eftermiddag en dag i veckan för att möjliggöra arbete dagtid.
Kursens innehåll
Inledningsvis kommer centrala begrepp och termer inom beskrivande statistik och statistisk inferens att repeteras. Sedan kommer du få lära dig dels om metoder och frågeställningar inom urvalsmetodik och datainsamling (enkätundersökningar) och dels om hur man designar och analyserar experiment. Ett viktigt avsnitt på kursen är korrelations- och regressionsanalys, som är de kanske mest använda analysmetoderna inom marketing science. Vi kommer att diskutera statistiska metoder för segmentering. Dessutom kommer du att få lära dig ett antal olika tekniker som förekommer inom marketing science, bl.a. diskriminantanalys, korrespondensanalys, MDS och konjointanalys.
Efter kursen
Efter kursen har du kunskaper för att kunna planera och analysera resultaten av marknadsundersökningar i praktiken.
Kommande starter
Förkunskaper
Lunds universitet
Lunds universitet har sin naturliga plats bland Europas främsta lärosäten. Som Skandinaviens största enhet för högre utbildning och forskning bedriver universitetet idag verksamhet inom ett brett spektrum av ämnen. På Lunds universitet arbetar cirka 6 800 personer – lärare, forskare, administrativ...