Masterkurs i specialpedagogik - specialpedagogik i policy och praktik
Den specialpedagogiska forskningen behandlar villkor för delaktighet och lärande ur ett samhälls-, organisations-, grupp- och individperspektiv. Den här kursen tar upp specialpedagogiska frågeställningar på samtliga dessa nivåer. Grundläggande principer för inkludering behandlas såväl som olika former av specialpedagogiska utredningar och insatser. Kursen utgörs av tre delkurser om 5 hp vardera. I den första delkursen ligger fokus på inkludering inom policy och praktik. Här behandlas till exempel grunden för inkludering som ideologi och som utgångspunkt för policy, såväl på nationell nivå som inom den lokala skolorganisationen. Delkursen behandlar också strategier för att empiriskt undersöka inkluderingsfenomen i spänningsfältet mellan policy och praktik samt kontexter och strategier för att stärka samarbeten mellan till exempel skolor, elevhälsa, hälso- och sjukvård samt habilitering. I den andra delkursen behandlas den specialpedagogiska praktiken, med utgångspunkt bland annat i den vetenskapliga grunden och den praktiska betydelsen för diagnostik av särskilda behov både för individen och samhället. Utredningar, bedömningar och insatser vad gäller delaktighet och lärande på individ-, grupp- och organisationsnivå behandlas också i delkursen. Slutligen ger den tredje delkursen möjlighet till en valbar fördjupning inom ramen för de teman som behandlats inom kursens tidigare två delkurser.
Kommande starter
1 tillgängligt startdatum
Förkunskaper
Stockholms universitet
Stockholms universitet
En utbildning från Stockholms universitet är en merit som skapar goda förutsättningar för arbete och karriär, både nationellt och internationellt. Du kan välja bland över 200 program och 1900 fristående kurser inom humaniora, juridik, lärarutbildning, naturvetenskap, samhällsvetenskap och språk. Vid...
Läs mer om Stockholms universitet och visa alla utbildningar
Highlights