Trygga lärmiljöer, identitet och intersektionalitet
Tänker du att upplevelsen av trygghet kan ha betydelse för barns och ungas lärande och identitetsskapande? Funderar du över hur gemensamma, sociala värden kan förmedlas - samtidigt som individualitet uppmuntras? Skulle du vilja lära dig mer om hur du kan arbeta professionellt med detta i ditt pedagogiska sammanhang?
Den här kursen syftar till att fördjupa kunskaper om relationer mellan lärande, identitetsskapande och upplevelsen av social trygghet - och därigenom även att främja förmågan till professionellt, pedagogiskt arbete. Barn- och ungdomsperspektivet är centralt i kursen. Den värdemässiga grunden tas i alla barns och ungas rättigheter till att uppleva sig som individer med samma möjligheter, lika värde och rätt till liv, utveckling och lärande: Ingen ska behöva känna otrygghet i förskolan eller skolan (FN 1948; FN 2009; Skollagen 2010:800; UNICEF, 1989).
I kursen beaktas också att lärande och identitetsskapande sker i sociala sammanhang där mångfaldsaspekter som exempelvis ålder, klass, kön, sexualitet, etnicitet och funktionsvariationer sammanstrålar. Med vetenskaplig förankring identifieras, analyseras och problematiseras utmaningar och möjligheter i arbetet med inkluderande lärmiljöer, jämlikt identitetsskapande och lika sociala förutsättningar för lärande. I kursen omfattas också sociala arenor på nätet. Kursens deltagare erbjuds möjligheter till fördjupade kunskaper om vetenskapligt förankrade arbets- och förhållningssätt, som är relevanta för enskilda lärmiljöers förutsättningar och lärares professionella, pedagogiska arbete.
Kommande starter
Förkunskaper
Välkommen till Umeå universitet
Att studera är första steget mot en spännande framtid. Att studera är också att ha kul under tiden. Gör det tillsammans med 36 000 studenter från hela världen! För att studierna ska fungera riktigt bra är det viktigt med en miljö att trivas...