De använder CSI-tekniker i sin undervisning på gymnasiet. Nu har Roger och Kara utsetts till världens tredje mest innovativa lärare.
För att få sina gymnasieelever mer intresserade av naturvetenskapliga ämnen började Kara Barker-Åström och Roger Lister använda kriminalteknologi i undervisningen. Nu har de utsetts till världens tredje mest innovativa lärare bland 200 000 nominerade.
– Vi ville att eleverna skulle kunna relatera till saker som de själva känner igen. Alla tittar ju på serier som ”CSI” och ”Dexter” så vi tänkte att det var ett bra sätt att få dem nyfikna och intresserade, säger Kara.
Första gången som Kara och Roger anordnade kursen på skolan där de jobbar, Viktor Rydbergs gymnasium i Djursholm, var förra hösten. Till nästa år utökas kursen från 50 poäng till 100 poäng, på elevernas begäran.
– Det är väldigt upplyftande att se en ”svagare” elev med entusiasm jobba sig igenom matematik, fysik och biologi eftersom de tror att slutresultatet kan bli intressant. Att få en elev motiverad är annars lärarens största problem, säger Kara.
Kara och Roger nominerades av Lärarförbundet och Microsoft i Sverige till finalen för innovativa lärare i Washington, där de fick ta emot sin utmärkelse.
– Som lärare blir ens arbete inte uppmärksammat särskilt ofta så det var en väldigt härlig känsla, säger Roger.
Exempel på övningar i kursen
Blod. Eleverna analyserar blodmönster för att till exempel avgöra den exakta platsen för mordet eller hur många knivhugg som gjordes.
Fingeravtryck. Eleverna säkrar fingeravtryck och analyserar dem.
Skelett. Eleverna får titta på skelettben för att
avgöra till exempel kön och ålder på den avlidne.
Ögonvittnesbilder. Med hjälp av datorprogram får eleverna skapa ögonvittnesbilder.
Relaterat
Sofie är smartare än TV-serierna
Bli lärare – visa vägen mot framtiden
Josefin Svenberg