Hem- och konsumentkunskap A
Kursen presenterar hem- och konsumentkunskap och ämnets övergripande perspektiv hälsa, ekonomi och miljö. Begrepp, vetenskapsteorier och metoder introduceras. Ämnesinnehållet prövas vid tillämpning i kök och i en studie av hushåll. Konsumtionsprocesser, privatekonomiska strategier och resursanvändning problematiseras utifrån aktiviteter som sker i och utanför hemmet. Du utvecklar didaktisk kompetens i relation till skolans kursplan. Formativ och summativ bedömning i förhållande till hem- och konsumentkunskaps kontext behandlas.
Kursen har ca 3 tillfällen på plats och varje tillfälle är 1-2 dagar och de är obligatoriska. Tillfällena försöker vi lägga i anslutning till helg, dagtid.
Kommande starter
Förkunskaper
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Öppenheten är ett signum som genomsyrar verksamheten. Universitetet tar plats i debatten...