Marknadsföring, kandidattermin
Marknadsföring handlar om att skapa värde för konsumenter, företag och samhälle. Därför behöver marknadsförare förstå både befintliga och framtida konsumenter av produkter, tjänster och varumärken. De behöver också ha kunskap om samhällets utveckling och trender för att kunna fatta välgrundade marknadsföringsbeslut.
Exempel på yrkestitlar är strategic insight director/consumer insight manager, marknadsanalytiker, omvärldsanalytiker, projektledare, brand manager, marknadschef, försäljningschef och marknadsföringskonsult.
Kurser
Kursen består av tre kurser, de två teorikurserna ges på engelska:
- Consumer behavior 7,5 hp
- Marketing trends 7,5 hp
- Kandidatuppsats 15 hp
I kursen Consumer Behavior kommer du att få kunskap och förståelse för konsumentkultur och konsumenternas roll på marknaden. Du kommer att få analysera produkt-, reklam- och märkeskonsumtion för att kunna utveckla marknadsundersökningar som kan påverka strategiska beslut i företag och andra organisationer.
I Marketing Trends kommer du att utveckla kunskap och förståelse för de senaste trenderna inom marknadsföring. Du kommer att träna dig i att problematisera, strukturera och arbeta med olika marknadsanalytiska problem. Genom att fokusera på aktuella frågor får du insikter och analytiska färdigheter som kommer till stor nytta i en karriär inom marknadsföring, men också i andra roller inom näringslivet.
Kursen avslutas med en kandidatuppsats.
Kursmål
Efter kursen kommer du att kunna beskriva, förklara och analysera konsumentbeteende och marknadstrender utifrån olika vetenskapliga perspektiv samt designa metoder för konsumentforskning.
Kommande starter
Förkunskaper
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Öppenheten är ett signum som genomsyrar verksamheten. Universitetet tar plats i debatten...