Revenue Management för besöksnäringen
INTÄKTSOPTIMERING FÖR ÖKAD LÖNSAMHET
Revenue Management (eller intäktsoptimering) är en strategi som handlar om att maximera intäkterna genom att förutspå bland annat efterfrågan och justera priset därefter. Utbildningen vänder sig till dig som har erfarenhet från besöksnäringen och områdena marknad, ekonomi eller försäljning.
Under utbildningen utvecklas dina kunskaper och färdigheter inom ekonomi, affärsstrategi och revenue management. Du lär dig metoder och verktyg för att kunna tillämpa, analysera, bearbeta och utveckla området revenue management för ökad lönsamhet i verksamheter inom besöksnäringen.
Utbildningen är digitalt baserad och sker på distans vilket gör det möjligt att studera var du än bor eller befinner dig.
Är du behörig?
ÄR DU BEHÖRIG?
För att ansöka krävs det att du har:
Gymnasieexamen (eller motsvarande kunskaper, färdigheter och kompetenser) med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.
Minst två års yrkeserfarenhet på heltid (deltid omräknas till heltid) från marknad, ekonomi och/eller försäljning inom besöksnäringen. Endast tjänstgöring som omfattar halvtid eller mer inräknas som yrkeserfarenhet.
Följande dokument/filer krävs för att din ansökan skall kunna bedömas:
- Fullständigt gymnasiebetyg
- Beskrivning av din yrkeserfarenhet - fyll i och bifoga: Bilaga Yrkeserfarenhet finns på ihm.se
Efter utbildningen
Efter utbildningen kommer du kunna arbeta med affärsutveckling, intäkts- och lönsamhetsoptimering utifrån kundernas varierande behov. Med stöd av revenue management kommer du också kunna utforma verksamhetens prissättnings- och segmenteringsstrategi.
Under de senaste åren har revenue management varit ett växande område och en roll som spridit sig från den traditionella hotell- och flygbranschen till andra branscher. Betydelsen av revenue management bara ökar då fokus inom besöksnäringen flyttas från tillväxt till lönsamhet.
Efterfrågan på personal med analytisk förmåga, kommersiell och ekonomisk kunskap kommer vara stor inom besöksnäringen.
Efter utbildningen kommer du kunna arbeta med affärsutveckling, intäkts- och lönsamhetsoptimering och utveckling av prissättningstrategier. Hotell, restauranger, rederier, flygbolag, biluthyrningsföretag och nöjesetablissemang är exempel på företag som alla tillämpar prisoptimering.
Kostnader
Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämnden (CSN). Kostnad för litteratur tillkommer.
Gör en intresseanmälan
IHM utvecklar kompetensen som utvecklar näringslivet
Det märks att du gått på IHM IHM Business School är en privat, fristående affärsskola helägd av den ideella stiftelsen IHM med affärsskolor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Kalmar. Verksamheten bedrivs helt utifrån marknadens krav och önskemål och är ett...