Språk-, skriv- och läslärande ur ett inkluderande perspektiv
Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper om språk-, skriv- och läslärande liksom vad som kan utgöra hinder för detsamma. Vidare behandlas och fördjupas läraryrkets behov av att på vetenskaplig grund kunna identifiera och utforma arbetssätt och arbetsmiljöer med målet att kunna stödja alla barns och elevers språk-, skriv- och läslärande, samt medverka i utveckling av inkluderande språkliga lärmiljöer. I kursen ingår fältstudier.I kursen behandlas- teorier om språk-, skriv- och läsutveckling, - specialpedagogiska perspektiv,- utveckling av inkluderande lärmiljöer som stödjer språk-, skriv- och läslärande,- undervisningsmodeller och metoder för språk-, skriv- och läslärande,- hinder för språk-, skriv- och läslärande,- kartläggning och analys av språkliga lärmiljöer,- intervju och observation som forskningsmetod.
Kommande starter
1 tillgängligt startdatum
Förkunskaper
Karlstads universitet
Karlstad universitet är ett av landets yngsta universitet. Här erbjuds ett flertal utbildningsprogram, både på grund- och avancerad nivå. Karlstads universitet vill bidra till såväl internationell som regional och personlig kunskapsutveckling. Genom öppenhet, nytänkande och mångvetenskap har de etablerat sig...
Highlights