Sök utbildning 👉
Yrkeshögskola

Digital strateg

Piteå Kommun, i Piteå
Längd
300 yh
Längd
300 yh

Digital strateg

Vill du bli den som alla företag vänder sig till för att utveckla digitala affärer?
Vill du hjälpa organisationer att förstå hur man använder sociala medier för att stärka relationerna med deras målgrupp?
Vill du lära dig allt om det senaste från experter som sociala medie-stjärnan Johanna Ögren, e-handelsgurun Anton Johansson, strategisk rådgivaren Karin Zingmark, kreatören Niklas Berg och antropologen Katarina Graffman?

De digitala tankarna idag kretsar mycket runt smarta telefoner, e-handel, virtual reality, den ständiga tillgången till tv och andra medier, samt allt vi gör i sociala nätverk som Facebook, Instagram och Snapchat. Men vad händer härnäst – vilken är nästa trend och hur kommer den att påverka oss?

Den digitala transformationen förändrar allt ifrån hur vi ser på varumärken och hur vi kommunicerar till möjligheterna att göra affärer. Såväl näringslivet som ideell och offentlig sektor behöver digitala strateger som skapar förståelse för nu- och framtiden, samt hur man som organisation hänger med i utvecklingen. De behöver personer som hjälper till i mötet mellan affärer, människor och ny teknik. och verksamhetsutvecklare med fokus på effektivisering och digitala affärer.

I den här YH-utbildningen får du verktygen för att både häng med i den digitala utvecklingen och förutse de kommande trenderna, men också att utveckla affärer och marknadsföring som håller måttet både idag och imorgon.

Utbildningen ger dig...
- kunskap om kommunikation, varumärkesstrategi samt affärs- och verksamhetsutveckling.
- kunskap om omvärldsbevakning och hur du ser och förutsätter trender inom teknikutvecklingen och digital kommunikation.
- kunskaper och färdigheter inom projektledning och ledarskap.
- träning i hur du tar fram bärande koncept och kreativa lösningar på kunders behov av digital utveckling eller transformation.
- träning i hur du tar fram en plan för hur den digitala närvaron kan förbättras för att skapa mervärde, engagemang och lojalitet bland kunderna.
- träning i att utveckla din förmåga att analysera och ge förslag till förbättrade varumärkesstrategier som kopplas till relevanta affärsmål.
- träning i hur du förundersöker, affärsutvecklar, presenterar en pitch, projektleder och motiverar, utvärderar och kvalitetssäkrar.
- verktyg för att affärsmässigt paketera, formulera och framföra en presentation och införsäljning av ett koncept eller idé.
- verktyg och modeller som utvecklar din förmåga att använda din egen och andras kreativitet.
- möjligheten att praktiskt färdighetsträna och utveckla dina kunskaper som utbildningens teoretiska kurser ger dig.

Under totalt 24 veckor sker ditt lärande direkt på företag eller andra organisationer, och som examensarbete får du i uppdrag att jobba med ett skarpt case.

Förkunskaper

Du är behörig att antas till en yrkeshögskoleutbildning om du uppfyller något av följande:

1. Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning.

2. Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i punkt 1.

3. Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning.

4. Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen.

Förutom detta ställs följande krav:

Kurser:

Handels- och administrationsprogrammet

  • Information och kommunikation 1, 100p
Piteå Kommun
Highlights