Mediebranschen glittrar och lockar många. Samtidigt är det vagt vilka yrken som finns och hur man når dit. Vi tipsar om utbildningarna och träffar Caroline som har skrivit en hel bok med tips från medieprofiler hur man lyckas i branschen.
"Det gäller att skapa sin egen timing"
Caroline Lidman är 20-åringen med en fascination för mediabranschen. Den har lett henne via mediastudier och praktik inom branschen till boken "Mediakåt - din nyckel till medievärlden" som kommer ut i vår. Där beskriver hon 10 olika yrken inom media genom intervjuer med kända profiler där de delar med sig av sina erfarenheter och tips om hur man lyckas i branschen.
– Min fascination började redan när jag var jätteliten, jag var superintresserad av programledare och radiopratare, medan mina kompisar imiterade musikartister så lekte jag Agneta Sjödin, hon var det coolaste jag visste, säger Caroline.
Caroline har skrivit boken för att hon upplever att det finns en osäkerhet bland många unga inför mediabranschen, det är svårt att veta vad olika yrken innebär.
– Jag tror att många backar för att det upplevs som en diffus bransch där mycket handlar om timing och kontakter.
Vad handlar det om då, du måste ha fått massor av tips när du hade de här samtalen med mediemänniskorna i boken?
– Jag tror det är sjukt viktigt i den här branschen att vara nyfiken och driven, att skapa sin egen timing helt enkelt. Man ska inte vara rädd för att vara för på, det är inte vanligt att folk svarar på första mejlet. Du ska inte vara rädd för att visa upp vad du kan. Tryck på några få egenskaper och ge konkreta exempel på vad du gjort som styrker de egenskaperna.
Hur var det att träffa alla de här medieprofilerna?
– När jag väl skulle göra boken så tänkte jag att "det kommer inte bli något" men så kommer man in och möter de här inspirerande och drivna människorna t ex Peter Settman, det gjorde att jag fylldes med positiv energi. Det går inte riktigt att beskriva känslan, jag var helt upprymd och kunde inte sova på kvällen.
Carolines bok "Mediakåt – din nyckel till medievärlden" ges ut i maj. Mer information på Vulkan.se.
Intervjun är från 2011
Utbildningar till de populäraste jobben
Journalist
En av de vanligaste vägarna in i mediabranschen är att utbilda sig till journalist. Utbildningen för att nå dit finns framförallt på högskola, t ex vid Göteborgs universitet, Stockholms universitet och Linnéuniversitetet. Det finns både grundutbildning och påbyggnadsutbildning om du redan har en högskoleutbildning med annan inriktning.
Vissa folkhögskolor har också journalistutbildning, t ex Skurups folkhögskola.
Vad gör en journalist?
Journalister arbetar på tidningar, vid radio och TV eller webbtidningar på nätet. De gör referat, intervjuer och reportage eller bearbetar material från nyhetsbyråer och andra skribenter.
En journalist kan ibland kallas redaktör, men alla redaktörer är inte journalister. Journalister som arbetar med webbproduktion kallas i allmänhet webbredaktörer. Journalister som har arbetsledande uppgifter kallas redaktionschef.
PR-konsult
För att platsa på PR-byrå kan du ha läst public relations, media och kommunikation, eller marknadsföring. Det finns en uppsjö av utbildningar inom området, vanligast är att läsa på högskola eller yrkeshögskola.
Vad gör en PR-konsult?
En PR-konsult arbetar ofta på en mediabyrå och är inriktad på kommunikation och påverkan. I arbetsuppgifterna kan ofta ingå kontakter med press, kontakt mellan en organisation och dess kunder eller andra organisationer, uppbyggnad av varumärken och liknande uppgifter. Ofta anlitas man av flera olika företag och avdelningar.
Pressfotograf / Tv-filmfotograf
Utbildningar till fotograf finns på högskola, folkhögskola och yrkeshögskola. Många fotografer satsar på studier utomlands.
Vad gör en pressfotograf?
Pressfotografer är journalister som förmedlar nyheter med hjälp av bilder. De jobbar oftast tillsammans med en skrivande reporter, men kan även jobba och skriva på egen hand.
Vad gör en filmfotograf?
Filmfotografer arbetar med rörliga bilder i bland annat film- och TV-sammanhang. Under en filminspelning är det filmfotografen som jobbar närmast regissören. På TV finns det dels filmfotografer som enbart jobbar i studiomiljö, dels fotografer som gör reportage tillsammans med en reporter. Det finns också filmfotografer som jobbar åt produktionsbolag som gör reklam och informationsfilmer.
Stylist
Utbildningar till stylist finns på hantverksprogrammet på gymnasieskolan, på yrkeshögskolan, samt hos en del privata utbildare, t ex MakeUp Institute. Vanligt är att stylister är utbildade frisörer eller makeupartister.
Vad gör en stylist?
En stylist väljer ut kläder, smink och liknande för personer som syns offentligt. Vanliga sammanhang där stylister används är modereportage, reklamkampanjer, musikvideor och andra sammanhang där personer blir synliga för stora grupper människor.