Videoreportage

Marknadskoordinator
En central yrkesroll inom marknadsföring och medieproduktion
Marknadskoordinatorn är spindeln i nätet på en marknadsavdelning eller marknadsbyrå. Du planerar och organiserar produktionen av material och aktiviteter kring företagets marknadsföring.
Distanssäkrad!
Om behov uppstår kan vi även erbjuda våra klassrumsbundna utbildningar på distans så länge Folkhälsomyndigheten rekommenderar det. Du kommer då följa undervisningen online och behöver inte befinna dig i ett klassrum.
Vad gör en marknadskoordinator?
En marknadskoordinator samlar in och sammanställer marknadsinformation och koordinerar sälj- och marknadsinsatser. Relaterade uppgifter är att stödja produktionsavdelningar med presentationer och material, att planera och ordna events och koordinera insatser inom PR mm.
Insatser som produktionsledare är vanliga inslag framför allt på byråsidan. Med ökande närvaro på sociala medier och digitala kanaler krävs också kompetens inom digital marknadsföring. En marknadskoordinator får idag ofta ansvar för sociala medier, nyhetsbrev och att uppdatera hemsidan med text och enklare grafik. Färdighet i Photoshop och InDesign är ofta ett krav. Marknadskoordinatorn förväntas också kunna följa upp trafik från sökmotorer och digitala kampanjer med hjäp av bland annat Google Analytics.
I utbildningen Marknadskoordinator ingår
- Marknadsföring – marknadsföring och marknadskommunikation i teorin och hur detta appliceras i företag och på marknaden. Utbildningen ger den studerande grunderna i marknadsföring, marknadsplanering och marknadsstrategiskt arbete.
- Mediekanaler – olika typer av mediekanaler. Vilka kanaler, verktyg och metodiker som står till buds och hur man använder dem effektivt.
- Medieproduktion – planera, strukturera och genomföra produktioner för olika mediekanaler. Grafisk produktion – skapa grafiskt material för både digitala kanaler och tryck.
- Projekthantering och produktionsledning– medverka och driva projekt effektivt, budgetera och följa upp ett projekt i olika produktionsled. Förståelse för projektekonomi och intäkts- och kostnadskalkylering i ett projekt/produktion.
Förkunskaper
Behörig till utbildningen är den som har:
1. Särskild behörighet, som är specifik för utbildningen.
2. Grundläggande behörighet som är gemensam för alla yrkeshögskoleutbildningar.
Särskild behörighet för Marknadskoordinator
- Engelska B/6, eller motsvarande dokumenterad kunskap.
- Svenska B/2, eller motsvarande dokumenterad kunskap.
- Medieproduktion 1.
Behörigheten i Medieproduktion gäller främst grundläggande kunskaper i bildhantering och verktyg för presentationer. Det särskilda provet på Medieinstitutet, validerar att du har kunskaper motsvarande Medieproduktion 1. Det spelar ingen roll var du har tillgodogjort dig dessa kunskaper det viktiga är att du klarar provet. Alla gör provet – även de som har Medieproduktion 1 då det även är en del av urvalet.
Grundläggande behörighet
Behörig att antas till utbildningen är den som:
- Avlagt en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning (lägst betyget Godkänt i minst 2250 gymnasiepoäng),
- Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven
enligt punkt 1, - Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är
behörig till motsvarande utbildning, - Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet
eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar
att tillgodogöra sig utbildningen.
Medieinstitutet i Sverige AB

Kvalitetsutbildningar inom digital kommunikationMedieinstitutet är det självklara valet för dig som är intresserad av digital strategi, webb, IT, kommunikation och marknadsföring. I över fjorton år har tusentals studenter tagit examen hos oss och påbörjat en kometkarriär inom sitt intresseområde. Våra...
Gör en intresseanmälan
Hitta till utbildaren
Medieinstitutet i Sverige AB
Det finns inga recensioner för Marknadskoordinator
För att få mer information om utbildningen Marknadskoordinator från Medieinstitutet i Sverige AB, fyll i dina uppgifter:
Var finns framtidens jobb & hur mycket kommer jag att tjäna?
Få koll på vad du kan tjäna efter din utbildning och om den branschen är värd att investera din tid i.