Dataspelsutveckling - animation
Högskolan i SkövdeDataspelsutveckling - animation
På programmet Dataspelsutveckling animation lär du dig rörelseteori, animationsprinciper och manuella metoder för animation och motion capture (inspelning av verkliga rörelser). Du får öva på att skapa olika typer av rörelser, samt förmedla olika känslor och personligheter hos spelkaraktärer. Du studerar grunderna inom områden som bildteori, konsthistoria och medierepresentation. Du får även lära dig att presentera och skriva texter ur ett vetenskapligt perspektiv, för att utveckla kritiskt tänkande och objektivitet.Undervisning om animation sker främst i programmen Autodesk Maya och Motionbuilder, samt Unity. Studenterna får dock ofta använda andra program om de vill.Det här läser du på programmetUnder första året blir du introducerad till området spelutveckling med fokus på grafik, och lär dig grunderna i att animera. Du genomför också en första spelutvecklingskurs (Spelprojekt 1) tillsammans med studenter från övriga dataspelsutbildningar.Andra året fördjupar du dig inom hantverket för animation, med särskilt fokus på manuell animation och bildberättande. Du lär dig att utföra grundläggande forskningsstudier inom spelområdet samt genomför ett större spelutvecklingsprojekt (Spelprojekt 2).Under tredje året fördjupar du dina kunskaper inom animation ytterligare, med särskilt fokus på inspelning av rörelse från verkliga skådespelare. Under sista terminen väljer du att antingen göra ett mindre examensarbete följt av ett avslutande spelprojekt (Spelprojekt 3), eller ett större examensarbete som sträcker sig över hela terminen.Som student på en av Högskolans dataspelsutbildningar får du i många kurser möjlighet att samarbeta med studenter från de olika programinriktningarna. Det gäller särskilt i de tre stora spelprojekten där alla studenters olika kunskaper behövs.De flesta av programmets kurser ges på svenska, men några är öppna för utbytesstudenter och ges därför på engelska.Passar det här programmet mig?Dataspelsutveckling animation passar dig som har intresse för rörlig bild och gillar grafisk problemlösning. Du är kreativt och tekniskt lagd och har ett öga för rörelse. Du är intresserad av och observant när det gäller kommunikation, kroppsspråk och känslouttryck. Du vill ge liv till karaktärer och miljöer i dataspel och vill vara en nyckelperson inom spelutveckling.Jobb efter examenEfter examen kan du exempelvis jobba som animatör eller teknisk animatör inom spelbranschen. Andra branscher du kan arbeta inom är exempelvis film, marknadsföring, produktsimulering, interaktiva läromedel och interaktiva informationstjänster. Många studenter väljer att starta egna spelföretag tillsammans med studiekamrater. Högskolan har ett nära samarbete med Science Park Skövde, Sweden Game Arena och The Game Incubator.Läsa vidare efter examenProgrammet ger dig en kandidatexamen i medier, estetik och berättande. Du kan sedan fortsätta studera på avancerad nivå (magister eller master) inom spelutveckling vid Högskolan i Skövde eller annat lärosäte, både i Sverige och utomlands. Du kan även bredda dina kunskaper med att läsa entreprenörskap om du vill driva eget företag.
Förkunskaper
Examen & Intyg
Högskolan i Skövde

Högskolan i Skövde
Platsen för dig och dina idéerPå Högskolan i Skövde får du en nära kontakt med dina lärare och all personal ger det lilla extra för att du ska trivas. Här får du naturligtvis utbildningar av hög kvalitet som ger både...
Hitta till utbildaren
Högskolan i Skövde
Recensioner
Det finns inga recensioner för Dataspelsutveckling - animation
Jobb & Lön
Var finns framtidens jobb & hur mycket kommer jag att tjäna?
Få koll på vad du kan tjäna efter din utbildning och om den branschen är värd att investera din tid i.