Visa allastudier.se som: Mobil

Barn, unga och sociala medier i lärmiljöer

Umeå universitet
Sammanfattning
Fristående kurser (grundnivå)
Distans
7.5 hp
Deltid
Kommande starter

Plats & start

Sista ansökan


Distans
Höst 2022

Distans
Vår 2023
2022-10-16

Barn, unga och sociala medier i lärmiljöer

Vill du lära dig mer om barn, unga och samtidens sociala medier i förskola och skola? Vill du stärka din digitala kompetens med avseende på detta? Det här är en grundläggande kurs som handlar om vad sociala medier kan betyda för barns och ungas sociala liv och lärande. Vilka medier används av barn och unga när de interagerar med varandra? Vad handlar deras interaktioner om och hur kan detta förstås i relation till lärande, kamratkulturer, demokratiska värden och digital kompetens? Utgångspunkten tas i förskolans och skolans styrdokument och pedagogiska praktik. Sociala medier problematiseras särskilt i relation till förskolans och skolans dubbla uppdrag som består i att förankra både kunskaper och demokratiska värden. I kursen bereds tillfälle att på vetenskapliga grunder stärka den digitala kompetensen med avseende på barn, unga och sociala medier, samt och fördjupa kunskaper om professionella, pedagogiska förhållningssätt. Innehållet behandlas ur utbildningsvetenskapliga och socialkonstruktionistiska perspektiv.

Förkunskaper

Grundläggande behörighet

Umeå universitet

Välkommen till Umeå universitet

Att studera är första steget mot en spännande framtid. Att studera är också att ha kul under tiden. Gör det tillsammans med 36 000 studenter från hela världen! För att studierna ska fungera riktigt bra är det viktigt med en miljö att trivas...


Läs mer om Umeå universitet och visa alla utbildningar

Hitta till utbildaren

Umeå universitet



Recensioner

Det finns inga recensioner för Barn, unga och sociala medier i lärmiljöer

Jobb & Lön

Var finns framtidens jobb & hur mycket kommer jag att tjäna?

Få koll på vad du kan tjäna efter din utbildning och om den branschen är värd att investera din tid i.

Till Jobb & Lön