Visa allastudier.se som: Mobil

Masterprogrammet i marknadsföring

Umeå universitet
Sammanfattning
Avancerad nivå (Magister- och Masterexamen)
Umeå
120 hp
Heltid
Startdatum: Höst 2020 - Umeå
Sista ansökan: 2019-01-14

Masterprogrammet i marknadsföring

Programmet riktar sig till dig som vill arbeta med strategisk marknadsföring med fördjupning mot konsumentbeteende och marknadsanalyser. Efter utbildningen kan du jobba med marknadsföringsaktiviteter på strategisk nivå. Hållbarhet och internationalisering är återkommande inslag i utbildningen. Programmet ges av den AACSB-ackrediterade Handelshögskolan vid Umeå universitet.Under utbildningenUnder det första året ligger tyngdpunkten på att utveckla kunskaper i marknadsföring genom moment i marknadsföringsstrategi och strategisk planering, konsumentbeteende och marknadsanalyser. Du får praktiskt tillämpa de kunskaper som utvecklats under dina studier. Till exempel kommer du att delta i utvecklingen av en marknadsplan för ett företag eller en organisation.Det första året ger också möjlighet till valbara kurser och praktik.Under det andra året får du möjlighet att bredda kunskaperna genom val av ytterligare en specialisering. Du läser också vetenskaplig metod och ett moment som tar upp de senaste trenderna i företagsekonomisk forskning. Du utvecklar också ditt skrivande, din analytiska förmåga samt din forskningskompetens genom att skriva en masteruppsats det här året. Termin tre passar bra för utlandsstudier.Efter utbildningenEfter avklarad utbildning kan du arbeta med stabsfunktioner på högre nivå inom större internationella företag och inom tjänsteföretag. Du kan bland annat arbeta som marknadsförare, marknadschef, försäljningsansvarig, projektledare, affärsutvecklare eller utredare. Programmets internationella prägel ger också goda möjligheter till en karriär utomlands. Programmet ger dig behörighet till forskarutbildning.

Förkunskaper

Kandidatexamen med 75 högskolepoäng i företagsekonomi, varav Företagsekonomi A och Företagsekonomi B 60hp eller motsvarande varav minst 7,5 högskolepoäng i marknadsföring. Det krävs att studenten har en bredd i ämnet och inte enbart högskolepoäng inom en inriktning (d.v.s. ledarskap, marknadsföring, redovisning, finansiering). Företagsekonomi C 15hp. Samt 7,5 hp grundläggande statistik/matematik eller motsvarande. Därutöver krävs En B/6 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (kravet på svenska gäller om utbildningen ges på svenska).

Examen & Intyg

Magisterexamen, Masterexamen

Hitta till utbildaren

Umeå universitet